ANTICS MAPES DEL CAMÍ DE BLANCAFORT |
Per
concepte, un camí és una via de comunicació entre dos llocs
diferents. Al llarg de la història els camins s’han construït per
desplaçar-se, però a vegades són els mateixos desplaçaments els
que han construït els camins. Un camí neix pels intercanvis entre
els llocs que comunica i el seu dimensionament estarà vinculat a
l’ús que se’n faci. Lògicament, si un camí comunica dos llocs
i un dels dos desapareix, el camí també desapareixerà, ja que
deixarà de necessitar-se. Igualment, cal tenir present que a l’hora
de construir un camí, les persones que l’utilitzen sempre han
buscat el recorregut més pràctic.
Les
relacions entre dues comunitats humanes tenen una certa tendència a
perviure en el temps i a sobreposar-se a fronteres, ideologies i tot
tipus de barreres. Igualment, els camins que han unit dues comunitats
tenen una notable resistència a desaparèixer, fins i tot quan han
perdut la seva utilitat. Un exemple de tot això és l’antic camí
que comunicava Estopanyà i Blancafort, dos petits pobles units i
separats per dos rius, una muntanya i una frontera.
A
mitjans del segle XX, Estopanyà tenia unes 70 cases i Blancafort
unes 14. Entre tots dos hi ha una separació geogràfica d’uns
10-15 km i una separació administrativa en forma de frontera:
Estopanyà pertany a l’Aragó i Blancafort a Catalunya. Per anar
d’un poble a l’altre hi havia un camí que creuava la Noguera
Ribagorçana (lo riu gran) i el riu Guart (lo riuet) i
travessava la serra de Perpella per un lloc impossible: el seu cim, a
més de 800 m sobre el nivell del mar. Però, els dos pobles formaven
part de la mateixa conca hidrogràfica i, potser per això, van
construir entre ells un camí impossible, que només es va poder
destruir amb la construcció d’un immens pantà: Canelles.
Blancafort
estava situat dalt d’un turonet a la vora del riu gran i tenia una
de les millors hortes de la contornada, amb arbres fruiters inclosos.
Pertanyia al terme de Tragó de Noguera, del qual estava separat pel
congost de Blancafort, una versió en petit del congost de Montrebei,
obert més amunt pel mateix riu. Una part del seu terme estava situat
a la dreta del riu gran, on confluïa amb una altra de les hortes
importants de la contornada: la de Finestres. Davant del poble hi
havia un pont emblemàtic: el pont de Blancafort, que formava part
del camí entre Fet i Balaguer, una de les principals vies de
comunicació entre la Noguera occidental i la Baixa Ribagorça.
Vist
des d’Estopanyà, Blancafort era un dels dos pobles veïns de
llevant, més petit que Tragó, lloc de referència en les relacions
comercials i de tot tipus amb Catalunya. Però, no per això les
relacions amb Blancafort van ser menys importants. La seua situació
en la ruta cap a Milla i els seus masos, així com els lligams
familiars per tota la zona, va fer que entre Estopanyà i Blancafort
sempre hi hagués un camí transitat per persones, lligams, negocis i
vivències.
Avui,
Blancafort, la seua horta, el seu pont i el seu congost estan sota
les aigües del pantà de Canelles. El camí que l’unia amb
Estopanyà ha desaparegut i sol queda d’ell un petit record, unes
restes gairebé invisibles i unes línies als mapes. Però, el camí
de Blancafort sempre va ser un camí impossible i, per això, la seva
total desaparició potser també és impossible.
L’ITINERARI
Per
anar d’Estopanyà a Blancafort, primer s’ha d’agafar qualsevol
camí per anar al reguer i seguir la pista paral·lela al curs
d’aigua fins la partida de la Múria. Aquest tram sempre ha estat
un camí molt utilitzat i res el defineix com a camí de Blancafort.
Actualment és una pista de terra apta per a vehicles a motor i
presenta trams d’interès paisatgístic a l’estar encaixat per la
serra de negrells d’Aumella a l’esquerra i per les rouredes de
vora del reguer a la dreta. A l’arribar a la partida de la Múria,
la pista tomba a la dreta i finalitza al mateix reguer, per
travessar-lo en un pas poc profund davant la torre del Jornaler.
Creuat el reguer, la pista continua per l’anomenat «camí del
Regal» una pujada continuada però accessible que porta, per una
banda fins al coll de la Irena i per una altra fins al coll del
Figuer, antics passos que formaven part dels camins que anaven a
Canelles i Tragó respectivament.
LA PUJADA A PERPELLA |
A la dreta del camí del Regal es situa la serra de Perpella que, vista des d’allí, sembla una paret infranquejable que s’hauria de vorejar per poder arribar a l’altre costat. La lògica, fa pensar que per anar a Blancafort s’ha de continuar pel camí del Regal, creuar el coll de la Irena i baixar fins al Riu Gran, creuar-lo i així arribar a Blancafort. De fet, aquesta era la ruta del segon camí a Blancafort, que encara, des del coll de la Irena fins al riu, es pot seguir per l’altra vessant del barranc de l’actual carretera de Canelles. El problema d’aquesta ruta era que a l’arribar al riu s’havia de creuar el congost , la qual cosa només era possible si pel riu baixava poca aigua, tot arriscant-se a veure’s sorprès per una riuada sobtada derivada de tronades produïdes riu amunt. Per això, era poc utilitzat i el camí principal de Blancafort es va dibuixar per la part menys lògica de la orografia: creuant la paret de la serra de Perpella en un ascens impossible.
Només
travessar el reguer i deixant l’actual pista de terra, tot tombant
a l’esquerra, s’inicia el veritable camí de Blancafort. Des
d’aquest punt fins al final, el camí gairebé ha desaparegut per
la seva manca d’ús des de fa més de 50 anys. Però, amb una bona
dosi d’observació, es pot seguir l’antic traçat i comprovar que
les seues restes encara es poden seguir i entendre.
Al
deixar la pista de terra, tot passant prop de la torre de Madalena en
direcció a la torre de Ramiro, encara són visibles les parets de
pedra del vell camí de Blancafort. Seguint aquestes parets, ens
podem imaginar com era el camí: una via de certa amplada que salvava
el pendent amb un biaix adaptat a la orografia. Pas a pas, l’ascensió
visualment impossible de la serra de Perpella es va realitzant i al
mirar enrere es veu com, gairebé sense ser-ne conscient, el
desnivell guanyat es prou significatiu. En la major part d’aquest
tram, el camí anava vorejant petits bancals d’oliveres, actualment
abandonats, però que encara permetent visualitzar l’itinerari.
L’ascensió és continuada però suportable.
LA PRIMERA PART DEL CAMI VISTA DES DE DALT |
Al final dels bancals, el camí tomba a la dreta, seguint un petit fals pla que permet continuar guanyant altura, però amb menys pendent. Les restes de parets són cada vegada menys visibles i és la mateixa orografia la que permet endevinar per on passava el camí. Al voltant no hi ha restes de conreus, tot són petites alzines, romers, rebolls i altres plantes de solana. Així, fins a trobar-se amb la pista forestal que va ser construïda als anys 80 per ascendir a Perpella amb vehicles de motor. Aquesta moderna pista té una direcció est-oest des de la base de la serra i, a primera vista, sembla el camí més factible per pujar al cim de la serra de Perpella. En canvi, el vell i oblidat camí de Blancafort ho feia en direcció contraria: de oest a est fins a mig camí i canviant bruscament de direcció per aprofitar les corbes de nivell en una curiosa ziga-zaga que porta directament al cim desprès d’una breu ascensió, no tan abrupta com sembla a primera vista. El resultat de la trobada entre el vell camí i la moderna pista es la configuració d’una perfecta ics, de la qual la línia del camí de Blancafort sembla haver desaparegut de la història.
UN CASTELLET DE PEDRES |
El
creuament amb la moderna pista forestal fa desaparèixer les poques
restes de l’antic camí. Des d’aquest punt fins al cim de la
serra no hi queda gairebé res. Però, amb un senzill mapa cadastral
i seguint les línies orogràfiques és veu per on cal anar. És un
tram de solana, amb poca vegetació i moltes pedres. A primera vista
sembla impossible que aquesta ascensió alguna vegada hagués estat
un camí, però una vegada realitzada s’entén perfectament la
genialitat dels antics «enginyers de camins». Com a curiositat,
diferents punts d’aquest tram estan assenyalats amb castellets de
pedres, segurament realitzats per algú que va voler preservar la
memòria del camí quan ja feia molts anys que no s’utilitzava.
A PUNT DE FER EL CIM |
Unes
roques marquen l’arribada al cim. A l’altra banda apareix la
planella del cim de la serra de Perpella: un oceà de rebolls i
alzines creuat pels tallafocs que segueixen les línies elèctriques
i una pista forestal que va zigzagejant per tota la zona. El paisatge
canvia totalment, però el camí continua sense aparèixer. La serra
de Perpella sempre ha estat així, un terreny boscos, només
aprofitable per fer-hi carboneres, tallar llenya o deixar pasturar
cavalleries. La desaparició d’aquestes utilitzacions ha derivat en
un augment de la vegetació i del bosc, sota els quals sembla haver
desaparegut qualsevol petjada humana. Arribats al cim, sembla que la
verdor s’hagi empassat les últimes restes del camí. Però, no es
així. Amb una mica de paciència i moltes punxades i esgarrapades es
pot anar seguint l’antiga via i, inclús, observar algunes restes
de parets amagades entre els arbres i els rebolls. Fins arribar al
caient del riu, el camí seguia un mateix nivell, molt a prop del cim
de la serra, amb la qual cosa presentava un traçat molt pla. Resulta
sorprenent el contrast entre l’actual pista forestal que es veu
avall i l’antiga ruta. Mentre aquesta era plana, l’actual pista
és un seguit de pujades i baixades.
L'OCEÀ DE REBOLLS |
Amb
qualsevol eina informàtica de visualització per satèl·lit, encara
es pot veure el traçat de l’antic camí, per tota la zona alta de
Perpella. Es com si la vegetació no s’hagués volgut acabar de
tancar en memòria dels antics caminants d’una ruta impossible.
LO CAMI DE BLANCAFORT PER SATEL·LIT |
El
cim de Perpella, per si sol, és un mon apart, invisible i
desconegut. Un lloc només freqüentat per caçadors de jabalis, però
que tampoc van més enllà de la pista forestal i dels dos tallafocs
que actuen com a punts de referència en aquest oceà vegetal. Serra
amunt, el vell camí de Blancafort continua amagat, travessant
aquests punts en sentit contrari, fins arribar al canvi de caient
d’aigües. Allí s’obre una magnifica panoràmica del pantà de
Canelles amb les roques de Finestres al fons. Des d’aquest punt, el
camí inicia la baixada cap al riu deixant a la seva esquerra el
petit turó on una vegada es va aixecar el castell de Perpella, amb
un petit poblet als seus peus.
A
l’arribar al final de la baixada, el camí de Blancafort desapareix
sota el pantà de Canelles. L’últim tram del camí està sota les
aigües, a l’igual que el mateix poble, només queda el seu record
i algunes fotografies antigues i línies als vells mapes.
EL DESTÍ FINAL: BLANCAFORT SOTA L'AIGUA |
Els
qui ho recorden diuen que a l’arribar al final de la baixada de
Perpella es creuava «lo riuet» en una zona estreta i poc profunda
fàcil de travessar. Des d’aquí el camí continuava paral·lel al
riu gran visualitzant-se tant Blancafort com la seua horta. Faltava
encara l’últim obstacle: creuar el riu gran. Per això es va
construir un pont espectacular: lo pont de Blancafort, que formava
part del camí entre Fet i Balaguer i era el punt pel qual aquest
camí creuava el Noguera Ribagorçana, a la vegada que constituïa un
accés espectacular al poble. Al pont hi havia una inscripció on es
recordava l’any de la seva construcció: 1911. Abans, només hi
havia una estructura de bigues de fusta suspeses sobre el riu molt
fràgil i que sovint calia reconstruir. El pantà de Canelles ho va
anegar tot i ara, per reconstruir lo pont, primer caldria eixugar el
pantà, cosa que difícilment succeirà.
LO PONT DE BLANCAFORT |
LES
PERSONES CAMINANTS
Els
camins els fan els caminants. En el cas del camí entre Estopanyà i
Blancafort resulta molt fàcil deduir que, al ser dos llocs propers,
resulta lògica que hi hagi un camí entre tots dos. Però, quan
s'observa com era el camí, el primer que ve al cap és que hi havia
alguna cosa més que una simple comunicació entre dos pobles veïns.
El
dia 7 de juny de 2010 al diari El Pais es va publicar un article
titulat “Fantasmas acuáticos, buceo en pantanos” un reportatge
dedicat al Blancafort sota les aigües. Al final de l'article
apareix un breu resum de l'entrevista que el reporter fa a un veí
d'Estopanya, lo Joaquin, el qual, en referència als habitants de
Blancafort li diu:
Recuerda
también que eran gentes muy comerciantes: ?Raro era el día que no
venían aquí a comprar víveres. Vivían del comercio que se
generaba entre Cataluña y Aragón. En aquella época de
posguerra, en Cataluña era todo más caro; así que compraban
aquí alubias, azúcar, pan... y lo vendían de estraperlo en el
otro lado.
En
tres simples línies, es descriu el perquè del camí de Blancafort:
una relació que va més enllà de la típica relació entre dos
llocs veïns, pel fet de què entre tots dos hi havia una frontera
politica, però no humana. Les fronteres es van crear per separar
persones, però les persones que viuen a prop de les fronteres sempre
han sabut aprofitar la seva existència en benefici propi.
L'estraperlo entre Catalunya i Aragó, molt ben resumit pel Joaquin,
explica prou significativament el sentit del camí de Blancafort i el
seu traçat impossible. Malgrat ho pugui semblar, no estem davant
d'un simple camí de contrabandistes, sinó d'una via de comunicació
entre dues comunitats humanes molt properes i que quan han tingut
l'oportunitat han sabut aprofitar les circumstàncies en benefici
mutu.
Un
altre caminant habitual d'aquesta via era Maginet, un veí
d'Estopanyà que va complir més de cent anys i que tota la vida es
va dedicar a un negoci ja oblidat: els sementals de cavallaries.
Periodícament, Maginet creuava el camí amb un cavall o un somer i
quan arrivaba a Blancafort era esperat pels propietaris de someres
per tal de poder obtenir una descendència de mules o pollins i així
garantir la continuïtat de maquinària agrícola de l'època
preindustrial.
Però,
els negocis no eren l'únic que portava als caminants a travessar la
serra de Perpella. Hi havia també altres intercanvis molt més
humans. Les fires d'Estopanyà, al maig i a l'octubre, eren dues
cites de referència per a tota la comarca i la gent de Blancafort
eren assistents habituals. Igualment, cal dir que per la festa major
de Blancafort molts joves d'Estopanyà travessaven el camí, com a
mostra de les relacions humanes que transitaven pel mateix. Relacions
familiars, festives i, en definitiva humanes, entre dos llocs propers
que van traçar entre ells un camí orografícament impossible, però
viu.
Com
a mostra del factor humà del camí va quedar una anècdota i una
cançoneta. Als anys 40 del segle XX, dues noies adolescents
d'Estopanyà solien anar al cim de Perpella a soltar les mules.
Mentre els animales s'alimentaven del pobre farratge de la serra,
elles, des d'una posició més elevada observaven el camí.
L'objectiu era un jove alt i pinxo de Blancafort que sovint el
creuava. Quan el veien li cantaven una cançoneta:
“Català raüt,
panxa de granota,
quan estas fartot
se t'infla la panxota”
Llavors
ell les reprenia: “Casondena, com pugi aquí dalt, ja veureu”.
L'escena solia acabar amb les noies amagant-se i rient, mentre el
xicot continuava el seu camí, amb un somriure a la cara.
Desprès
va arribar el pantà, els caminants van despareixer i el camí es va
amagar com aquelles noies. Al reportatge publicat a El Pais l'any
2010 es diu que els joves d'Estopanyà ni tan sols coneixen
l'existència de Blancafort. Esperem que els murs que actualment es
construeixen o es volen construir a molts llocs del món no acabin
tenint la mateixa efectivitat que van tenir els pantans construïts
als anys 50.
Però
la memòria col·lectiva no s'esborra així com així. Encara hi va
haver un últim caminant. Als anys vuitanta del segle XX, lo Pere, un
professor de matemàtiques de l'UAB cassat amb una filla d'Estopanyà
va tenir una il·lusió: rescatar de l'oblit el camí de Blancafort.
Moltes vegades sol, d’altres acompanyat per grups d’estudiants de
la Universitat o d’algun jove d’Estopanyà, lo Pere va reseguir
lo vell camí, el va netejar i el va assenyalar. Possiblement els
castellets de pedra que encara es conserven siguin obra seva. La mala
sort, en forma d’accident de trànsit se’n va portar al Pere,
però no al seu somni, que com el vell camí de Blancafort, continua
amagat esperant que algú el torni a travessar.
LA
CURIOSA SUPERVIVÈNCIA
Lo
camí de Blancafort era una via que unia dos petits pobles travessant
dos rius, una muntanya i una frontera, descrivint un itinerari
impossible. Quan la frontera va esdevenir un muralla d’aigua en
forma de pantà, el camí va desaparèixer o, més ben dit, es va
amagar d’una manera molt curiosa.
Aliens
a les gents de Blancafort i d’Estopanyà, uns enginyers dissenyaven
un pantà que, com tots els pantans, acabaria destruint tot allò que
l’envoltava. Però, mentre tant uns altres enginyers estaven
dissenyant un instrument que res tenia a veure amb tot això: els
polígons cadastrals. Tot el territori es divideix en termes
municipis i l’espai rural de cadascun d’ells es divideix en
polígons cadastrals. La finalitat dels mateixos no es altra que la
classificació del territori amb finalitats fiscals o de delimitació
de la propietat. Per un criteri pràctic, a l’hora d’establir els
límits entre polígons es solen utilitzar cursos d’aigua o camins.
Quan
els enginyers de l’Instituto Geografico Catastral van delimitar els
polígons 16 i 17 del terme municipal d’Estopanyà van utilitzar
com a límit el vell camí de Blancafort. D’aquesta manera, malgrat
que el camí hagi desaparegut, el seu itinerari s’ha convertit en
la línia divisòria entre els polígons cadastrals 16 i 17 del terme
d’Estopanyà. Així, camuflat en forma de línia a un mapa, el vell
camí impossible que creuava una frontera ha estat capaç de
sobreviure convertint-se en un límit cadastral. Qualsevol pot tornar
a caminar per l’antic camí, només cal seguir el traçat d’aquesta
divisòria, utilitzant un mapa cadastral i el vell camí de
Blancafort tornarà a reviure tantes vegades com es vulgui caminar.
LA DELIMITACIÓ CADASTRAL |
EPÍLEG
Mentre
travessava el camí de Blancafort als anys 40, poc es podia imaginar
aquell “català raüt” que als anys 40 travessava el camí de
Blancafort, que al segle XXI a un Institut de secundària de
Barcelona, un fill seu seria professor d'un net d'una d'aquelles dues
noies que li cantaven aquella cançoneta.
LES FOTOS AERIES DEL CAMI QUAN ENCARA EXISTIA |
Magnífic! Moltes gràcies per la ressenya. M’ho apunto per quan la situació ens ho permeti.
ResponElimina